Thursday, October 21, 2010

pratonton peta ke-3

Assalamualaikum wbt,

Berlalu sudah pratonton PeTA ke-3 yang merakamkan durasi selama 5 jam 10 minit. Berbeda kali ini, acara dimulakan sedari jam 2.15 minit petang dengan dikepalai oleh persembahan 4 penari Bhratanatyam secara individu yang mana mencuri masa terluang serta merampas fokus penilai dari awal. Kali ini giliran aku tercampak ke angka 15 dan 18 iaitu kedua terakhir sebelum Azmi dengan site specificnya.

Semua pelajar diminta berkumpul di studio tari utama dan wajib menonton pratonton ini, aku yang agak terlewat tiba di ASWARA kegopohan memberi penari-penari aku kostum untuk dipakai, malangnya aku tak sempat membuat latihan terakhir kerana tiada sesiapa dibenarkan berlatih. Namun dek kerana terlalu lama masa menunggu aku sempat mencuri waktu berlatih bersama semua penari termasuk Ruby yang sudah tiba daripada kelas wajib akademi yang tamat jam 4 petang. Walaupun aku agak kurang berpuashati dengan apa yang mereka lakukan, namun aku gembira kerana isi yang aku ingin tunjukkan terlihat.

Ketika Sapta Purnama mengambil tempat, ramai penilai tiada, malangnya ada yang rancak berbual sesama sendiri sehinggakan ada yang sibuk bersosial dengan komputer riba. Timbul perntanyaan, apa guna pratonton dipertonton, namun penonton tidak menonton? Lebih malang lagi, tatkala BENDERA memasuki ruang, Cuma hanya ada 3 orang sahaja penilai yang kelihatan tidak acuh menontonnya kerana masa fokus sedari awal telah susut dek kerna masa yang lama diperuntuk.

Apa-pun aku hanya perlu menanti hari esok sebagai penentu penilaian mereka terhadap karya aku. Tertanya juga, bagaimana mereka hendak mengkritik prakarya aku ini sedangkan tatkala dihidang, juadah tidak disantap sempurna.

No comments:

Post a Comment