Thursday, March 1, 2012

Sentap

Assalamualaikum wbt,

Setelah semalam berehat sepenuhnya, hari ini bangun pagi dengan pantasnya kerana kesan Teh Orang Kampung. Terus aku dapat panggilan daripada PA Kak Erma beritahu yang aku kena ambil CD lagu dan skrip di pejabatnya di Wangsa Maju. Dengan semangatnya aku bergegas ke sana dengan menaiki kereta abang aku sebab kereta aku masih di bengkel, mengikis aku dengan RM480.00.

Setelah selesai ambil segala, aku terus hubungi bos untuk pertanyaan. Liputan pula tak bagus, putus-putus panggilan aku. Akhirnya dia call aku. Teranglah segala apa yang dia nak, tiba-tiba dia kata, "awak koreograf betul-betul, jangan malas-malas, biasanya kalau ada part persiapan, gerakan-gerakan mesti awak abaikan". Ketap bibir kejap, biasanya aku menjawab, tapi tadi aku diam dan akui dalam diri saja. Bukan malas nak menjawab, tapi aku akur.

Bukan apa, dah masuk minggu ke-5. Mungkin dia rasa aku tak koreograf sangat. Aku sedar bila pentas hujung minggu je, nampak macam tak banyak koreografi atau gerakan yang menarik. Jadi apa motif koreografer? Dah lah duduk depan Rosyam Nor. Aku pun tak pasti, di mata bos apa yang dipanggil koreografi? Sebenarnya aku memang suka buat kerja last minute, memang ramai yang tahu. Selalunya hasilnya memang meletup, tapi kali ni bukan aku tak boleh buat dengan masa yang terhad, cuma "artis-artis" tu agak lembab, maaf aku cakap, memang lambat, tapi tak semua. Ada yang aku dah bagi gerakan yang mudah, koreografi yang ringkas dan bermakna, tapi bila mereka buat balik dah jadi @#$%$%^^&&. Bukan nak salahkan mereka pun, mereka ni pun bukannya penari.


Minggu ke-2 yang lalu ada masa lebih, jadi aku ambil masa hampir 2 jam untuk sesi regangan otot, pemanasan badan serta sesi mengira tempo lagu. Itu saja dah cukup membuktikan hanya 3 orang sahaja yang faham dan kenal lagu. Sedih tau. Aku sedar maksud bos yang kata aku abaikan dan buat macam malas tu. Sebenarnya bukan malas tapi tak kuasa, sebab, dah tunjuk berkali-kali tapi tak paham-paham juga, apa aku nak buat? Misalnya gerakan kaki ke kanan dan ke kiri, sangat mudah, Airis Sofeah pun boleh buat (anak buah akulah, baru 1 tahun 4 bulan). Nak buat macam mana? kalau kau betul nak jadi pelakon, bukan sahaja jiwa, ritma dan rentak ada dalam diri kau, melodi pun berirama dalam jiwa kau. kalau kau nyanyi sumbang aku tak kisah, tapi sekurang-kurangnya fahamilah lagu, melodi dan tempo. Macam mana kau nak tau Q untuk bergerak kalau tak kenal lagu dan tempo? Tak kan sepanjang masa aku yang kena kira dan bagi Q? Kadangkala tak boleh salahkan mereka, sebab sepeti aku kata tadi, mereka bukan penari?

Kak Erma selalu bising kalau hari Jumaat koreografi tak siap. Sebenarnya bila dah lama berkecimpung dalam dunia koreografi dan teater, aku rasa koreografi ni terutamanya dalam teater, tak begitu susah, cuma kena ada kepandaian dalam diri penari atau pelakon tersebut. Seperti yang telah aku nyatakan tadi, aku memang biasa kerja di saat terakhir, cuma masing-masing kena bijak. Aku juga memang biasa mengajar "kayu" untuk menari, dan aku rela daripada mengajar penari atau pelakon yang dah rasa pandai. Cuma mungkin masa terlalu singkat dan kerja yang perlu dilakukan adalah agak banyak. Aku masih tak boleh salahkan mereka, kali ini aku akui, mungkin aku salah metod untuk mengajar mereka. Cuba lah minggu ini dengan cerita Si Bongkok. Harap-harap mereka makin matang dan koreografi aku "jelas" terlihat.

Salam

No comments:

Post a Comment