Friday, February 3, 2012

Pilih Kasih 3 : Minggu 1


Assalamualaikum wbt.

Maaf kerana lama tak post. Bukan tak ada masa. Ada saja post yang baru, cuma aku save, tak publish sahaja. Semua ada sebab-sebab tertentu. nanti dah tenang isu, keluarlah segala kisah dari zaman bakat TV lagi. InsyaAllah.

Hari ini aku dapat panggilan dari mama Eirma yang minta aku datang latihan di IPTAR. Ironinya setelah sekian lama dia suruh aku standby, akhirnya hari latihan, hari tu dia beritahu aku. Maka aku pun yang berkemeja datang latihan dengan sedemikan. Mulanya janji jam 6 tapi ditangguh ke jam 8. Terdetik di hati aku yang tiada lagi sesi "memecah ais" sebaliknya terus dengan sesi latihan. Tepat bagai dijangka.

Tema Maulidur Rasul adalah pembuka kepada segmen teater Pentas Pilih Kasih 3 ini. Hari ini juga aku terima skrip dan lagu baru. Pada waktu yang sama juga aku diminta untuk koreograf semuanya. Aku agak janggal kerana aku belum mengenali mereka semua dan kali ini tiada lagi pembantu pengarah seperti sebelum ini ada tiga orang bersama aku, ditambah pula seorang lagi yang menjaga lagu. Yang ada hanyalah "Demo".

Perkara yang paling aku takuti, benar-benar terjadi. Iaitu mereka kebanyakannya tidak mengenal tempo. Tunggak kepada tari di atas lagu adalah keserasian, pertamanya adalah tempo. Jika salah tempo maka cacatlah tandak itu. Wah, susah ni. Mungkin sesetengah orang tidak mudah mengira lagu mengikut tempo kerana biasanya mereka by heart atau follow the melody atau juga follow the mood and soul. Masalahnya, ianya hanyalah selawat. Kita sedari kecil diajar berselawat. Bukankah ia sebati dalam kepala kita. Tidak ada alasan tidak mengenal dan memahami alunan selawat.

Peserta-peserta Pilih Kasih Musim Ke-3

Namun kadangkala jika kita sudah meletakkan dalam minda kita bahawa "aku kena menari", maka kita akan ber"menari", maksudnya kita melakonkan tari tersebut. Jika kita bergerak dengan sendirinya kerana menghayati melodi syahdu serta menikmati senikata yang indah, maka secara sendirinya kita akan menari. Walaupun gerakan-gerakan kita telah disusun, jika tujuan pergerakan tersebut adalah kerana menghayati sehingga bergerak maka itulah tarinya.

Walaubagaimanapun masih terlalu awal untuk aku menilai mereka. ramai juga peserta musim lepas yang tidak boleh menari awalnya, namun lama-kelamaan mereka mahir. Apa-apapun aku nak ucapkan selamat berjuang dan selamat maju jaya dalam bidang yang kalian pilih ini. Jangan mengharapkan dunia glamor sebaliknya jadikan diri anda sebagai medium penghantar mesej kepada masyarakat melalui bakat seni anda.

InsyaAllah dalam post akan datang akan ku perkenalkan satu persatu peserta Pilih Kasih musim ke-3 ini dengan kerenah mereka sewaktu bersama aku. Wassalam.

No comments:

Post a Comment