Thursday, October 14, 2010

Resmi padi, makin tunduk makin berisi.

Assalamualaikum wbt,

Ikut resmi padi, makin tunduk makin berisi, tunduk sebab malu, badan makin berisi.. huhuhu.. bukan tu topik utama. Selepas selesai kelas Prof Anis buat pertama kalinya pada hari Rabu, aku terfikir banyak benda, malah kesemuanya mencabar kewibawaan aku dan keangkuhan aku. Betapa hinanya aku, betapa ceteknya pengetahuan aku di dalam dunia tari ini. Terpacul soalan mudah dari mulut Prof Anis, hanya gagak yang berbunyi (bak kata Lex).

Terkadang rasa seperti malu memegang nama pelajar tahun akhir Ijazah Senitari (Koreografi). Lantas aku tercuit, bagaimana laluan aku selepas ini? adakah sukar? atau mungkin mudah. Namun apa yang aku inginkan setelah meniti perjalanan itu?

Latihan PeTA aku hari ini meluang masa buat "BENDERA". Iaitu karya bagi segmen bebas. Latihan yang dijanji jam 7 petang, bermula jam 8 malam. 2 penari ada latihan carma, seorang lagi ada kelas dan tinggallah "sang adik bongsu" yang setia menunggu. Aku tak salahkan penari yang lambat hadir, malah aku berterima kasih kerana mereka sudi membantuku. Namun hari ini aku "stuck". Betapa kecilnya pemikiranku ibarat "menari dalam kotak", kerana beku otak aku tanpa dapat mencetus idea yang menarik bagi karya ini. Tak pasti mana silapnya. Sehingga aku memanggil Fairuz melihat hasil yang kurang dari 1 minit itu maka tersimpullah satu ikhtisar.

Dekan pernah berkata, karya-karya aku sebelum ini membanggakan, namun kali ini dia seperti tidak nampak apa yang cuba aku sampaikan. Jika dilihat sebelum ini, kebanyakan karya aku yang mungkin membanggakannya terhasil kerana "aku hendak lakukannya" atau demi persembahan atau demi berkarya bukan kerana "kena lakukan" atau dinilai. Jadi untuk kali ini apa yang menyebabkan aku "stuck" adalah kerana tiada kebebasan sama ada kebebasan berkarya atau kebebasan untuk melakukan apa yang kita hendak lakukan. Jika dilihat sebelum ini, Alhamdulillah, aku sering dianugerahi dengan magis yang menyebabkan karya aku terkadang tak dilepas pandang walaupun dicipta pada saat terakhir. Namun mungkin kerana terlalu meluangkan masa terhadap karya, menyebabkan aku terlalu berfikir sehingga sukar untuk melafaz dari hati, tapi lebih kepada pelafazan otak kerana apa yang aku lihat terhadap karya aku adalah tidak penting, sebaliknya apa yang dilihat oleh penilai adalah jauh lebih penting.

Yang lebih memilukan, aku lebih memikirkan hendak menunjukkan sesuatu untuk previu
berbanding memikirkan apa yang aku nak tunjukkan sewaktu PeTA. Maksudnya, dengan material dan seksyen yang sudah siap tanpa mengikut kronologi cerita, aku terpaksa menyusunnya mengikut kesesuaian semata-mata untuk ditunjukkan sewaktu previu. Lagi pedih apabila komen yang diberi adalah "tak nampak", "tak jelas" dan "tak tau apa yang awak cuba sampaikan". Fenomena ini sebenarnya terjadi kerana kita terpaksa tunjukkan perkembangan karya setakat mana. Jadi, untuk memahami "content" karya, maka hendaklah tunggu sehingga karya tersebut siap sekurang-kurangnya 85%. Maka tatkala itu barulah penggunaan ayat seperti "tak nampak", layak digunakan.

Berbalik kepada tujuan, sebenarnya previu sekadar melihat kemajuan, bukan melihat keberkesanan mahupun keberjayaan isi. Maka apabila aku sering disogokkan dengan tarikh pratonton, maka berlakulah kekangan dalam melafaz persembahan. Sebaik-baiknya biarlah aku berkarya kerana hendak berkarya bukan kerana previu PeTA atau dinilai, tapi apabila pihak pemerhati memberi provokasi, maka lihatlah ketidakikhlasan dalam karya tersebut. Biar kita dikata tidak bijak, jangan kita berlagak bijak. Biar orang tahu kita bijak, jangan beritahu orang yang kita bijak. Ikutlah resmi padi...

p/s seni adalah medium ekspresi diri kita, bukan org lain, jika mereka yang nak berekspresi, berkaryalah....

1 comment:

  1. kau terlalu memikirkan preview kot.. tapi kau kena jugak fikir pasal previu sbb previu ada markah... aku pon tak paham bagaimana penilaian waktu previu di berikan..sepatutnya asalkan kau buat prebiu..kau dah patut ada markah..bukannya markah diberikan mengikut content dlm tari masa previu..tak relevan rasanya..:P

    ReplyDelete