Tuesday, October 12, 2010

pratonton peta ke-2

(post yang aku tak post tersimpan je dalam draft)

Assalamualaikum wbt,

Setelah empat hari berlalu, aku nekad untuk mengemaskini blog ini dengan ceritera pratonton kedua PeTA. Sekiranya aku memperlekehkan waktu, nescaya apa yang terpendam di benak ini tak mungkin termuntah dengan tulus. Selagi bara masih kelihatan, adalah lebih baik aku hamburkan di sini agar kepuasan diri tercapai tanpa membukukan perasaan di hati.

Perjumpaan jam 3 bagi menentukan giliran pratonton tidak aku hadir kerana masalah masa. Namun aku telah maklumkan pada Arif terlebih dahulu yang aku dengan rela hati ingin mengambil giliran pertama berikutan penari aku yang perlu meminta diri awal kerana mempunyai hal lain. Waima aku telah menegaskan kepada penari-penari aku yang aku mahu mereka membatalkan segala aktiviti mereka pada tarikh pratonton akan diadakan dan tarikh tersebut telah ditetapkan, namun sebenarnya tarikh tersebut telah bertukar dari 14 September 2010 ke 21 September 2010. Jadi aku tidak punya kudrat untuk menghalang aktiviti penari-penari aku atas alasan tarikh pratonton telah ditunda.

Mengikut perbincangan dan undian awal, aku mendapat giliran pertama, namun pensyarah mempunyai kuasa autokratik untuk menentukan siapa yang berhak memulakan pratonton tersebut. Lantas, Sufinah terpilih membuka tirai petang tersebut sekaligus menjadikan karya aku jatuh ke giliran kedua. Sufinah memulakan langkah dengan solo Rantak dan Barabahnya, diikuti dengan tempur silat bersama Faliza. Seterusnya karya kontemporari James mengambil tempat. Penari aku, Suhaib, adalah salah seorang yang membantu Sufinah dalam kerya tersebut. Menurut senarai yang dikeluarkan oleh Arif, koreografi bebas aku mendahului giliran berbanding koreografi tradisi, bermakna Suhaib akan kepenatan tatkala mengambil giliran bagi mempertontonkan “Bendera”. Memandangkan Taufek pun masih belum tamat ujian Terinainya di studio tari tahun 3 (walupun sudah melebihi waktu kelas), aku membuat keputusan untuk menghidangkan “Sapta Purnama” dahulu kepada pensyarah-pensyarah.

Dikalangan mereka yang duduk di atas kerusi sambil menonton pratonton ini adalah 3 orang asing yang tidak pasti sebab musababnya kehadiran mereka, namun itu bukan persoalannya. Pratonton masih diteruskan walaupun seorang yang amat penting untuk menonton hadir lambat, aku tertanya-tanya juga bagaimana “seorang” itu hendak memberikan pandangan tanpa menonton effort pelajar?

Tatkala Sapta Purnama mengambil ruang, aku diajukan soalan, nama dan definisi tajuk karya aku (sedangkan telah aku berikan jadual serta tajuk kepada pembimbing aku di awal semester dahulu, malahan di dalam pembentangan idea koreografi juga aku telah nyatakan tajuk karya serta definisinya, adakah mereka tidak mengendahkannya atau buat-buat lupa?).

Secara jujur di mata koreografer, Sapta Purnama berlangsung dengan baik, namun sedikit longgar di pengakhiran presentasi. Namun kepuasan terpancar pada riak wajahku atas kerjasama bersungguh para penari. Cuma Bendera sedikit mengecewakan, namun aku redha kerana ianya masih mentah, apatah lagi masih berbentuk material asas yang belum berstruktur. Durasi Sapta Purnama hampir mencecah 8 minit, manakala Bendera kurang dari 2 minit.

Karya pelajar lain mengambil tempat tatkala aku sudah suam gara-gara kehilangan gemuruh sedari awal walaupun ruang tersebut agak dingin mencucuk sum-sum. Melihatkan hasil tangan dan perahan otak rakan-rakan, terdetik di hati aku, pratonton kedua juga sudah memperlihatkan “sesuatu”, bagaimana pula pada hari sebenar. Acara selesai dengan karya A.Aris melabuhkan tirai tanpa aku sempat menontonnya kerana kelas Kesenian dan Undang-Undang telah bermula. Tiada sebarang telahan dalam hati mengenai komen keesokannya. Aku masih mampu tidur nyenyak tanpa membimbangi hari mendatang.

22 September 2010, memulakan hari di Aswara dengan pembentangan Bab 4 penulisan ilmiah oleh satu-satunya pelajar yang dibenarkan untuk berbuat demikian iaitu Azmi. Aku tak gemar menyentuh perihal ini ketika ini, jika tidak, meleret keluhan aku sehingga jumlah perkataan post ini menyamai bab1 hingga bab 3 penulisan ilmiah aku. Baik aku teruskan ke sesi komen pratonton kelmarinnya... tapi..

No comments:

Post a Comment