Tuesday, August 16, 2011

Antara Pandai Menari & Boleh Menari

Assalamualaikum wbt,

Semalam aku ada mesyuarat dengan client yang nak persembahan tarian untuk majlis perkahwinannya. Janji jumpa di Istana Budaya. Tunggu punya tunggu, rupanya tak tahu nak masuk kat parkir Istana Budaya. Akhirnya dia letak kereta di belakang IB dan jalan kaki ke depan. Alhamdulillah perbincangan semuanya ok. Kagum aku dengan kesungguhannya dan tidak meluahkan rasa kesal dengan harga yang aku letak. Lagipun harga aku memang standard pun.

Kemudian aku terus memandu ke Cheras Batu 9. Walaupun sedikit berat hati ini nak ke sana. Hari ini aku akan mengajar Persatuan Murid-Murid Tua Cheras Batu 9. Mereka merupakan alumni sekolah-sekolah di sekitar Batu 9 dan ke semuanya adalah perempuan berbangsa Cina. Aku tiba 1 jam 20 minit awal. Kelas aku bermula jam 1 tengahari, tapi aku buat keputusan untuk tidur seketika di dalam kereta. Maklumlah, walaupun tak tidur semalamnya dan aircond kereta aku sejuk, aku masih tak dapat lelap.

10 minit sebelum jam 1, aku naik ke studio mereka. Aku pernah ke sini dahulu sekitar tahun 2005 untuk mengajar tarian, tak silap aku aku pernah mengajar mereka tarian Zapin Tenglu, Canggung dan Kuda Kepang. Kali ini mereka minta aku mengajar tarian India. Mereka membayangkan aku akan habis mengajar hari ini juga iaitu dengan masa yang diperuntukkan selama 3 jam. Rasa-rasanya mampu ke? Jawapannya, aku mampu, tapi mereka...

Apa yang aku dapat hari ini ialah, tak semestinya kita penari, sama ada profesional atau amatur, kita boleh menari. Boleh menari dan pandai menari juga adalah perkara yang berbeza. Apatah lagi tarian India yang aku ajar adalah Jathiswaram. Aku pun bukannya hebat menari tarian India, cuma sekurang-kurangnya pengetahuan dalam bidang ini menjadikan aku bijak menguruskannya.

Aku agak bersimpati dengan mereka kerana kelihatan sangat letih. dahaga dan tidak bermaya. Namun aku tidak sekelumitpun rasa penat. Walhal aku berpuasa, cuma mungkin tekak aku agak kering itu sahaja. Aku harap minggu depan aku dapat habiskan tarian ini dan dapat polish agar jadi lebih kemas.

Jauh di sudut hati aku, aku bersyukur belajar di ASWARA kerana aku dapat pendedahan semua jenis tarian dan badan aku sempat dilatih dengan bentuk-bentuk tari dan koreografi yang berbeza walaupun aku bukanlah best student.

p/s Menari bukannya mudah, koreograf lagilah susah, mengajar menari kepada yang tak boleh menari adalah amat sukar!!!

No comments:

Post a Comment