Friday, September 18, 2009

Engino Tekniko


Tuhan mencipta manusia, manusia mencipta jentera, semua jentera patuh arahan manusia, namun tidak semua manusia patuh arahan Tuhan, "Ini tidak adil" kata jentera kepada manusia...........


Engino tekniko adalah sebuah karya koreografi aku yang ketiga selepas "The Curse" (tidak dipentaskan, cuma dipersembahkan sewaktu exam komposisi 2 Diploma Tari ASK) dan Zapin Satelit (dekonstruksi Zapin). sebenarnya idea untuk membuat karya ini timbul selepas aku mendengar lagu bonus track dalam album ke-4 Ning Baizura, Ke Sayup Bintang, tajuknya My Journey. lagu ni cuma ada dalam cd je, album ni dipasarkan pada tahun 1997, waktu tu zaman sekolah tak mampu nak beli cd, lagipun kaset adalah lebih popular waktu tu. jadi aku cuma berjaya memiliki cd tersebut sekitar tahun 2004, itupun masih dijual dengan harga lama iaitu RM49.90. sekarang cd dah banyak murah dah. tapi minat punya pasal dengan Ning, beli juga la. sebenarnya nak dengar sangat lagu My Journey tu, berbaloi tak dengan RM49.90??
jawapannya.. tepuk dada tanya selera.. hahaha...

Jadi dengar punya dengar lagu yang berdurasi 6 minit lebih tu aku pun terfikir, apalah yang aku nak dengar sangat lagu ni? Ning tak nyanyi pun.. hei ya hei ya memanjang.. tapi yang menariknya, dalam kepala otak ni dok terfikir2 koreografi untuk lagu ni.. kalau la aku nak buat tarian, bentuk yang macam mana yang aku nak buat. sebab aku suka buat koreografi berdasarkan lirik.. kalau hei ya hei ya, gerak yang macam mana nak buat? huhuu.. tiba2 aku teringat tajuk lagu ni, My Journey... perjalanan apa yang aku nak gambarkan? teringat pulak la pada piece Mak Yong.. bukan Mama As.. hahah.. piece Mak Yong waktu Stepping Out KL August Festival 2005, Journey.. ish.. tak kan la aku nak tiru kerja orang lain.. lagipun memang tak kena pun dengan lagu ni.. kemudian aku dengar betul2 lagu ni. hayati omar lagu ni.. (maklumlah.. baru2 berjinak dalam koreografi kontemporari).. kemudian aku terbayangkan zaman kt politeknik, belajar pasal convayer. aku ni amik kejuruteraan mekanikal pengkhususan pembungkusan, jadi convayer ni ala2 alat macam landasan kepada produk untuk bergerak. kalau kat kilang, produk2 digerakkan oleh convayer untuk pergi dari satu mesin ke satu mesin yang lain. jadi, lagu My Journey nyanyian dan komposisi Ning Baizura ni memberi gambaran atau bayangan kepada industri pengeluaran. senang cerita, perjalanan sesuatu produk di dalam kilang.. fuh..... punya la panjang lebar nak menghurai.. tapi dalam lagu ni banyak frasa yang berbeza dengan dinamik dan energy yang bertukar. So aku pun tulis kat atas kertas, struktur lagu tersebut. antara yang aku tulis adalah robot bekerja, robot marah, mesin rosak, kena kejutan elektrik, kena marah... banyak la.. nampak mengarut sangat, tapi ni dipanggil proses, dan ianya banyak membantu. jadi aku pun dapat la sebuah cerita berdasarkan mood lagu tu. tapi aku tak nak terlalu bergantung pada lagu, takut jadi terbatas pulak koreografi aku nanti. jadi aku amik keputusan untuk buat satu cerita dan fikirkan kesudahan yang menarik atau teladan.. (hahaha... dakwah gitu.. wakaka..). sebab gambaran piece ini atas pentas aku dah bayangkan macam mana, siap dengan lighting dan kostum juga.. dah ada gambaran, permulaan juga ada gambaran cuma tengah dan akhir je yang ala2 tak beberapa nak pasti. so simpan je dulu idea ni. sebenarnya ni idea waktu tahun satu diploma dulu tau..

Kemudian waktu awal tahun, tahun 3 diploma, ada satu show, yang mana bertempat di dataran apa namanya entah, dekat JB. mereka nak tengok persembahan tarian kontemporari. persembahan tu juga dipanggil Stepping Out. apa lagi, ni lah masanya aku nak pentaskan karya ni. tapi latihan tak beberapa cukup sebab masalah kekurangan penari dan studio waktu tu (sama je dengan sekarang). jadi aku tak punya cukup rehearsal untuk pentaskan karya ni. tapi aku gagah juga nak buat. nak dijadikan cerita, dah sampai JB konon2 nak buat latihan la, tapi perut aku buat hal pulak, tapi ni betul2 punya sakit.. sampai aku tertonggeng2, sakit sangat sampai tak boleh berdiri. jadi alamatnya piece ini tak dapatlah nak dipentaskan.. huhuhh... tak ada rezeki...
namun...

Aku nekad nak buat juga karya ini. dengan berbekalkan semangat penangguhan itu aku pun mula kan sesi latihan seawal jam 7 pagi, aku datang jam 7, aku buat sendiri, improvise, cari gerak dan macam2, jam 8 barulah penari aku datang, so kerja dengan penari. penari aku waktu tu Adiex Nazri, Anas Petronas, Sean Effort, Boy Faillul dan penampilan khas, Suwandi Paiman.. akhirnya pada tanggal 6-8 Disember 2006, Engino Tekniko telah berjaya dipentaskan di Panggung Eksperimen ASWARA.. InsyaAllah videonya aku akan upload khas buat tatapan peminat aku di luar sana... terima kasih kerana sentiasa menyokong My Journey sebagai anak seni......hahahahahahaNA.....

1 comment:

  1. Nyatanya satu hasil tari yang sangat menarik dan boleh dibanggakan..dan kenapa lapilih wandi utk part tu bukan AKU..hahahahahaha

    ReplyDelete