Thursday, September 24, 2009

Salasata


3 calon, 3 parti, 3 matlamat, 3 misi, 1 kerusi, 3 untuk 1, 1 untuk 3, 3 kepada 1 bererti bersatu..


Salasata ialah sebuah kata terbitan daripada kalimah Arab iaitu salasatun yang bermaksud "tiga". dengan sengajanya aku telah mengubah bunyinya kepada salasata agar lebih sedap di dengar dan tiada bau2 Arab. karya ini sebenarnya dicipta semata2 untuk persembahan Step Up pada 19 dan 20 April 2008. pada mulanya jenuh juga aku nak fikirkan idea apa yang nak dilakukan dan dipentaskan. tapi terkesan daripada proses dalam menghasilkan karya Wal-A'shr, aku terasa seksyen trio dalam piece itu agak menarik, malah prosesnya juga menyeronokkan. jadi terpanggil juga nak buat karya trio sahaja. tapi....

Aku mesti fikirkan kenapa aku nak buat trio, jadi aku kena cari apa2 elemen yang berkaitan dengan "tiga" yang boleh aku terapkan dalam karya kali ni. sebab cara aku, aku lebih suka mencari tema dan cerita sebelum menghasilkan karya. sebab aku bukannya seorang koreografer pure dance. ini lebih memudahkan kerja aku berkarya kerana aku mempunyai garis panduan yang boleh memimpin aku untuk melalui proses komposisi. yang penting aku perlukan tema dan penceritaan yang kuat, agar apa yang aku nak sampaikan lebih efektif. nyatanya isu semasa lebih mengujakan aku untuk diketengahkan. fikir punya fikir, tak terlintas apa2 pun. suatu hari...

Sedang aku khusyuk membaca akhbar, semuanya gamat diperhebahkan isu pemilikan kerusi menteri besar Perak selepas parti pembangkang mendominasi kerusi parlimen di Perak. sebenarnya aku ni bukanlah seorang yang taksub terhadap politik, namun aku juga seorang rakyat yang bertanggungjawab, yang mana aku juga keluar untuk membuang undi (undi anda adalah rahsia). jadi seronok juga tatkala pilihanraya, kita dok mengadap TV dan membaca akhbar untuk mengetahui keputusan pilihanraya yang telah dikemaskini. apatah lagi kita tak sabar menunggu keputusan kawasan parlimen yang kita keluar membuang undi, sekaligus menjadikan kita seronok melihat keputusan kawasan lain dengan tidak semena2, kita seolah2 menjadi penyokong setia parti yang kita undi... hahahah... pelik.. tapi mengujakan...

Tapi, isu kemenangan parti pembangkang di Perak sangat menarik perhatian umum. aku juga sangat tidak sabar menantikan kaedah pemerintahan 3 parti di sebuah negeri, dengan kemenangan 6 kerusi oleh MCA, 3 kerusi oleh Parti KeADILan dan 2 kerusi PAS telah menyingkirkan pimpinan Barisan Nasional. yang menjadi tanda tanya adalah, siapakah yang bakal menduduki kerusi Menteri Besar Perak???? jeng jeng jeng.... takut tak....???? haaaa??? takut.... hahahahaha..... saat inilah yang amat menyeronokkan, ramai yang telah membuat spekulasi sendiri, termasuk juga aku. nyatanya jika dilihat, majoriti kerusi telah disumbangkan melalui kemenangan MCA, pastinya wakil daripada MCA yang lebih layak, tak gitu??.. tetapi tidak.... termaktub di dalam perlembagaan negeri Perak, orang yang akan menjadi Menteri Besar Perak hendaklah orang MELAYU dan beragama ISLAM.... ok... no kemen.. tak nak tulis lebih222..

Bukankah itu suatu isu yang sangat menarik? apatah lagi ianya berkaitan dengan "tiga"!!!.. hahahaha.. ini sekaligus menjadikan idea aku membuak2 sehingga termuntah.. dah mop pun terlimpah2 lagi.. wakakaka..... jadi di kesempatan ini aku menyusun sepuluh jari.. eh.. salah... aku pun gunakanlah kesempatan ini untuk mengadaptasikan senario ini kepada sebuah koreografi. asalnya aku nak ianya dipersembahkan secara serius,.. namun... penari2 aku tu memang Raja Lawak Astro..asyik main je.. jadi lawak da keje aku.. tapi itu lebih menarik.. inilah yang dinamakan proses. aku gunakan elemen trio dan solo sahaja.. kemudian terpanggil pula untuk menggunakan prop.. yang ironinya aku nak guna kerusi, sekaligus kerusi pun dah tergambar sebagai perebutan kerusi.. hahaha... lagi mudah kerja aku melalui proses berkarya...

Namun.. karya yang akan dipentaskan untuk Step Up kali ni sebanyak 18 karya, jadi, kami terpaksa bersaing sewaktu preview untuk menentukan karya siapa yang akan dipentaskan di Panggung Eksperimen dan Kotak Hitam..haha (Black Box). memandangkan aku terlalu cerewet dalam menghasilkan karya yang berkualiti dan mementingkan content dan context, maka aku terlepas membuat preview, sekaligus karya aku di kategorikan sebagai TL.. lantas dicampak ke Kotak Hitam.. hahahaha... padan muka kau... tak lah... gurau je... namun Salasata bukanlah sebuah karya yang mementingkan teknik dan memerlukan penari yang kuat, berstamina dan mempunyai emosi dan feel yang bagus, sehingga boleh diangkat sebagai karya PeTA bagi performer. sebab tujuan Step Up ini pun nak menunjukkan "karya pelajar" nyatanya pengisian adalah lebih penting, baru dapat diukur tahap pemikiran koreografer tersebut..

1 comment: