Friday, March 4, 2011

Arangetram vs PeTA

Assalamualaikum wbt,

Semalam aku dengan gigihnya keluar awal nak beli 2 jambang bunga untuk Yunus dan Baizura sebagai tanda penghargaan dan ucapan tahniah kerana berjaya menghabiskan pengajiannya dalam Bharatanatyam walaupun bukan kehendak mereka. Ops.. Apa-apapun tahniah.

Yunus jauh lebih kecil berbanding aku yang agak garagasi. Walaubagaimanapun Yunus, kau sangat kurus semalam, kesian rasanya.

Aku agak terkelu untuk berkata, maaf Yunus, Baizura terlalu menonjol semalam.
Bai Mai Mai Bai, kau membanggakan Batch Diva. Aku sangat kagum. Tahniah.

Seperti biasa, batch Diva akan bergambar berangan yang kitorang yang buat show.

Tak cukup sekeping ya..

Aku datang ke Panggung Eksperimen tanpa sebarang pengharapan, kerana aku sudah menitiskan airmata sewaktu PeTA yang lalu selepas menonton Margam. Jadi aku tepis segalanya, aku datang sekadar sebagai penonton yang menokong kawan-kawan. Secara jujur memang persembahan Arangetram ini tidak bagus, dengan lupa gerak, dan beberapa kecelaruan posisi. Namun siapa sanggup menari selama 1 jam 52 minit tanpa henti? Maaflah aku tak mampu. Sekalipun aku mampu, aku akan fikirkannya berkali-kali. berbanding Margam beberapa bulan lalu, aku tidak terlalu terharu menyaksikan Arangetram ini, mungkin kerana berbeza situasi waktu itu. Di kala PeTA, perasaan cemas, tawakal, sedih, penat, redha, bermain-main dalam minda, maka bila menonton kawan-kawan yang gigih, sebak rasanya.

Visual kurang memuaskan, crop dari video dari kamera dari telefon.

Sebenarnya yang membanggakan aku apabila menyaksikan persembahan kali ini adalah apabila Baizura dinobatkan sebagai wanita Melayu pertama yang menamatkan pengajian dalam bidang ini. Ini sekaligus menaikkan lagi semarak ke'diva'an Batch Diva. Agak tidak profesional juga bunyinya. Bukannya apa, mengenali Baizura sejak awal, dengan badan berisi kini berotot, dengan rambut lurus, kini kerinting, dengan menari biasa-biasa, sekarang hebat. Tapi, sifat canon dan sharp nya tak berubah sejak dulu sampai sekarang. Bai jangan ingat aku lupa peristiwa kelas Mr Zhou!.


Walaubagaimanapun sekalung tahniah buat Baizura dan Yunus kerana berjaya menjalankan tanggungjawab anda sebagai bakal pensyarah. Biarlah bukan kehendak korang untuk menghabiskannya, namun ianya berbaloi kepada korang suatu hari nanti. Semoga korang terus berjaya dalam industri ini. Tahniah.

No comments:

Post a Comment