Sunday, March 6, 2011

Kreasi Baru vs Inspitari


Assalamualaikum wbt,

Best tak tajuk entri kali ini, mesti korang dah agak apa jenis carutan yang akan aku hamburkan kan? Dulu bukan main berbudi berskema entri aku kan? Bukannya apa, bila aku nak buat review atau ulasan tu memanglah kena ikut formatnya ala-ala format surat rasmi zaman sekolah dulu cuma kali ini aku malas nak berformat sangat sebab benda yang nak diulas lebih layak dikritik. Aduh, bisanya. Sudahlah tu. Malam Kreasi Baru. Melalui tajuk ini sahaja sudah banayk perkara bermain-main dalam kepala otak aku. Mudah saja kalau orang yang tak faham tu, buka sahaja Kamus Dewan. Apa itu kreasi? Terbitan kalimah Inggeris, Creation yang bermaksud ciptaan. Manakala perkataan baru pula menurut Kamus Dewan edisi ketiga halaman 109 bermaksud belum atau tidak ada sebelumnya, belum lama wujud, belum pernah dilaksana, belum dicuba atau diguna. Atau korang sendiri taulah apa makna baru. Jadi, Malam Kreasi Baru ini bermaksud malam ciptaan yang berlum wujud. Noktah.

Joget Gamelan Ku Sari
Norsafini Jafar

Sayangku Nyonya
Suhaib Daud

Budding Lutus
Wong Kit Yaw

Inang Renek

Zaina Alzina
Nur Masniza Abd Ghani

Pasu
Suhaimi Magi

Angin Peteri
Mohd Hazlami Harun

Inuman Kasuban A'gle
Al-Jabar Laura

Jathilan Gemblak
Mohd Nur Ekmal Yusof

Tandak Begambeh
Gloria ak Patie

Zapin Titar Branak
Mohd Seth Hamzah

Joget Cak Kun Cak
Suhaib Daud

Pada tahap ini aku tidak mahu berkata apa-apa. Semua pihak, baik pelajar mahupun pensyarah harus sedar, jika produk yang dihasilkan sangat bercanggah dengan visi Malam Kreasi Baru, paling tidak tukarlah nama persembahan kepada Malam Tarian Tradisional Kontemporari atau seumpamanya. Apa ciptaan baru yang dihasilkan? Tiada! Harap kalian terima teguran ini. Jika benarlah Inspitari anjuran JKKN beberapa bulan lalu dikatakan sangat memalukan dan rendah tahapnya, apa bezanya dengan Malam Kreasi Baru?

P/S semua tajuk karya dan nama adalah berdasarkan maklumat kertas program, jika terdapat kesilapan ejaan bukan datang daripada aku, salahkan orang yang menaip kertas program tersebut. :P

No comments:

Post a Comment