Sunday, February 6, 2011

Pilih Kasih Minggu ke-9 : Nyanyian Puisi Taridra + Rumah Sakit Jiwa

Assalamualaikum wbt,

Cinta cintakah.... Cinta bersemi... Kaukah mentari... Hadirmu mengakhiri deritaku ini...

Shasha membuka tirai persembahan pembukaan dengan puisi cintanya
"Aku ingin menjadi makmun kepada seorang imam"

Sempena hari memperingati kekasih maka wujudlah tema cinta (tidak bermakna kita meraikan valentines day). Minggu ini sangat puitis dengan menampilkan puisi-puisi indah dan ditarikan dan dilakonkan, maka terbentuklah sebuah persembahan yang sangat romantis. Saat aku mendapat tugasan ini, tersenyum aku, memang makanan aku. Aku dah bayangkan koreografinya, bagaimana langkah dan susun tarinya baik artis mahupun penari. Jadi sudah aku siapkan koreografi untuk artis, tinggal lagi perlu bergabung dengan penari. Minggu ini penari Pewara Dance Theatre yang membantu persembahan adalah seramai lapan orang. Memudahkan kerja tiba-tiba Fairuz menawarkan diri untuk membantu. Aku ibarat orang mengantuk disorongkan bantal. Lantas Fairuz membantu koreografi. Malangnya setelah jam menunjukkan tepat 12 malam, lagu terakhir iaitu lagu C.I.N.T.A belum lagi siap. Memang sedari awal lagi aku merasakan lagu ini agak tidak sesuai sebagai penutup, pertamanya kerana mood lagu tersebut dan tenaganya. Awalnya aku tidak faham kehendak Kak Erma namun sesampai sahaja di Senawang, aku terus menyambung koreografi untuk lagu ini yang pada aku agak kurang sesuai ditarikan.

Yang si Mira tu apahal?

Nak dijadikan cerita, aku minta Kak Erma pendekkan lagu akhir tu supaya tak anti klimaks, tanpa memberitahu aku tiba-tiba waktu persembahan secara langsung, lagu terakhir berubah dan tiba-tiba ada suara Anuar Zain... Kasih.......... Kan dah sasau si Ku Hariz dibuatnya. Nasib baiklah penari semua profesional..

Pujian buat Jay kerana menari tari kontemporari bersama penari ketika lagu
Mahakarya Cinta



Segmen teater pula tidak banyak koreografi yang ada. Aku sekadar membuat gerakan mudah untuk lagu Ana Rafali. Itupun masih ada yang polot! tak tau tempo, haih.. dah minggu ke-9 dah. Kemudian sedikit gerakan untuk Lia sebagai diva wannabe dan juga gerakan penari lion dance yang mudah, sambil dibantu oleh Jay). Jay pula aku beri sedikit gerakan yang menampakkan Indianya dia kerana wataknya dan sedikit ragam hindustan. Selebihnya hanyalah improvisasi artis itu sendiri, cuma aku yang menetapkan bentuk apa yang dikehendaki. Misalnya dalam lagu Goyang Inul, bahagian Mira Amnas, memang aku sudah tetapkan koreografi, malangnya dia sering lupa dan susah untuk pelajari, maka inprovisasi juga akhirnya. Jangan aku dikata tidak buat kerja sudahlah..

Kenapa wordobe penari sama macam opening? mana baju orang gila penari?
sapa buat wordrobe ni?


Shasha Alkhred, sayangnya kau terkeluar. Sudahlah kau pandai menari. Habislah aku final nanti. Eh, itu macam Gloria je, bukan main piece kontem lagi kau ya..

Artis jemputan minggu ini ialah Rosnah Mat Aris. Kata pengkritik lakonan Rosnah lebih menonjol dan pengkritik kelihatan sangat tidak berpuashati dengan teater minggu ini. Mama, pengakhiran pun macam.... tiba-tiba je...

p/s Harap ada la pkundi masuk, nak Shasha ke final kerana dia pandai menari...

No comments:

Post a Comment