Monday, February 14, 2011

Pilih Kasih : Pratonon dan Sidang Media Pentas Akhir

Assalamualaikum,

Kelmarin selepas selesai Pentas Pilih Kasih minggu ke-10, mama Eirma datang jumpa aku dan memberitahu aku tentang task berikutnya. Yang pasti bukan untuk Pentas Akhir sebaliknya untuk pratonton sidang media sempena Pentas Akhir Pilih Kasih yang berlangsung hari ini. Acara ini akan diadakan di Restoran Seri Melayu jam 3 petang. Awalnya tertanya-tanya juga aku kenapa pula aku dipanggil, bukankah program ini hendak mencari pelakon? bukan penari? jadi apakah "tugasan tari" yang aku perlu lakukan? (Sambil menggaru kepala kerana kontrak aku tamat pada 12 Februari 2011, jangan marah haaa pengarah tersohor).

Aku tau, mama terkesan dengan persembahan pembukaan minggu ke-9 dengan tema Cinta. Walaupun dia kata "OKlah daripada tak de", walhal dalam hati meloncat terharu.. hahaha... Makanya untuk sidang media ini diputuskan untuk diadakan persembahan ala-ala seperti persembahan pembukaan tema Cinta itu. Puitaridra: iaitu Puisi, Tarian dan Drama. latihan diadakan jam 2 petang di IPPTAR semalam sehinggalah jam 6 petang. Hasilnya... Oklah daripada tak de...

"Macam aku inilah yang boleh jadi pelakon popular!
Dengan wajah yang cantik, badan yang mengiurkan, senyuman yang menawan..
Semua inilah modal nak jadi pelakon di Malaysia".

"Cantik aja kadang-kadang tak cukup..
Aku nak jadi pelakon yang berakal..
Otak ku bawa setiap kali ke mana aku pergi..
Untuk apa kalau cantik tapi otak macam tin kosong..."

" Jadi wajah seperti aku ni apakah kesudahannya?
Itu cakap orang tak faham seni!
Bukankah bakat pengukur kewibawaan seseorang.
Rupa dan wajah itu sekadar bonus sesebuah populariti".

"Ahhhhhhh... siapa kata aku miming!
Kau orang tak nampak aku bersungguh-sungguh menyanyi tadi?
Itukan juga satu lakonan..
Hebatkan.. kalian begitu yakin aku yang menyanyi!
Syyyyyy... reporter janganlah tulis...
Pandang ajalah aku ni macam Shah Rukh Khan..
Selama ini bukan dia pun yang menyanyi tapi semua orang gilakan dia.
Termasuk kau orang.."

"Takkan Tan Sri tak kenal saya?
Tan Sri produser ke?"

"Nasib baik aku tak de Dato' teringin nak kejar aku!
Hmmm inilah masalahnya dengan industri ni..
Moral dan kualiti diketepi!
Orang yang tak jujur merosakkan maruah seni.
Aku akan buktikan.. aku pelakon hebat..
Aku akan pastikan anugerah pelakon terbaik berada di dalam tangan aku!"

"Ohhhhhhh... Senang aja nak jadi pelakon hebat!
Kau kena jujur! Ikhlas dengan apa yang kau buat!
Jalan kau kena lurus..
Barulah rezeki yang kau dapat membawa berkat".

LIVONIA
JAY ISWAZIR
KU HARIZ
MIRA AMNAS
NUR JANNAH
LIA NATALIA
YUZWAN YUNUS..

Kalianlah pelakon yang bakal mewarnai indusustri seni.
Beribu manusia menginginkan bakat itu.
Kalian ada!
Peliharalah ia dengan sebaik-baiknya demi maruah insan seni kita....

No comments:

Post a Comment